24 de febrer 2014

Tertúlia del club de lectura sobre "La senyoreta Else", d’Arthur Schnitzler



Club de lectura CELLER DE LLETRES

  • Tertúlia del divendres 14 de febrer de 2014

La senyoreta Else, d’Arthur Schnitzler, és la lectura que hem comentat aquest mes de febrer al Club de lectura Celler de lletres, i val a dir que un bon nombre de clubaires, abans d’endinsar-se en les seves pàgines, hi tenien cert recel. Això no es deu a cap prejudici vers l’obra d’aquest conegut i reconegut novel·lista i dramaturg, sinó al recurs tècnic del monòleg. És per aquest motiu que la lectura de La senyoreta Else, en general, ha sorprès molt gratament.

En aquest sentit s’han valorat positivament dos aspectes per damunt de molts altres dels que hem comentat: la comprensibilitat del text, malgrat que la història es desenvolupa en una alternança entre pensament (monòleg) i diàlegs (sense acotacions); i la valenta i perfecta resolució d’aquesta veu femenina, atenint-nos al fet que l’autor de l’obra és un home.

Encara lligat a aquests punts que acabo de remarcar, s’ha destacat la professió d’Arthur Schnitzler, ja que com a metge i també a causa del seu interès per la psicoanàlisi disposava dels coneixements necessaris per penetrar en la mentalitat femenina. I per altra banda també s’ha destacat el plantejament tipogràfic amb què se’ns ofereix aquesta edició, jugant amb les cursives i les frases entre cometes, cosa que ajuda a fer comprensible el text.

Més enllà d’aquests aspectes formals i ja entrant en l’anàlisi dels continguts, alguns clubaires han assenyalat que la lectura els produïa certa angoixa. Potser a causa de l’empatia que aconsegueix crear l’autor entre protagonista i lector; potser a causa de les divagacions, dubtes i inseguretats d’Else; potser a causa de la situació límit que ens planteja... Sigui com sigui, el personatge d’Else ha esta considerat com una recreació literària coherent, profunda, i amb una molt bona base i evolució psicològica.

Else pot ser comparada amb la imatge d’heroïna clàssica, no tant per aquest plantejament que es fa al llarg de la novel·la sobre la mort i el suïcidi, sinó perquè damunt les seves joves espatlles recau el futur i la salvació de la família. I per assolir aquesta salvació se li demana un sacrifici: doblegar-se i cedir a una proposta amoral que ens mostra, precisament, la doble cara de l’alta societat: la hipocresia que es mou entre la conducta social acceptada pel col·lectiu enfront dels valors (discutibles) individuals. A més, es tracta d’una societat que veiem ben reflectida en el microcosmos amb què l’autor ens dibuixa els hostes de l’hotel on té lloc la narració.

En definitiva La senyoreta Else, d’Arthur Schnitzler, és una novel·la breu que, en general, ha atrapat els clubaires del Celler de lletres i de la qual s’ha destacat, també, el seu ritme in crescendo.


  • L’obra

Amb aquesta lectura ens endinsem en una novel·la breu (105 pàgines en la meva edició) al llarg de la qual veurem desfilar personatges falsos, amb dobles vides, perdedors… un relat que podríem qualificar de desolador.

La protagonista és la senyoreta Else, qui dóna títol a la narració. Else és una jove de dinou anys acostumada a dur una vida despreocupada perquè pertany a una família acomodada. En iniciar la novel·la ella és de vacances d’estiu amb una tia seva en un hotel de la frontera austroitaliana, i ja en aquest moment esclata el conflicte que li canviarà la vida: rep una carta de la mare en la qual li comenta que la família es troba en una situació econòmica un tant compromesa. Però el conflicte no és tant el tema econòmic, sinó que la mare li prega que demani diners al senyor von Dorsday, un vell acabalat.

A partir d’aquí començarà una història de passions, de xantatge, i sobretot de desesperació. Ens diu la protagonista: “¿Manté el tracte, senyor von Dorsday? Jo estic a punt. Aquí em té. Estic ben tranquil·la. Somric. ¿Pot comprendre la meva mirada? El seu ull em diu: vine! El seu ull em diu: et vull veure nua. I bé, pocavergonya, nua estic.” Perquè la jove senyoreta Else es debatrà entre una o altra opció: entre cedir als desitjos d’un vell verd i obscè o perdre l’oportunitat de disposar de diners i salvar la família.

La novel·la breu La senyoreta Else esdevé una història explicada mitjançant els monòlegs interiors i els ensomnis, una història de reflexió psicològica que reflecteix un món on sempre perden els més dèbils, i compta també amb un final sorprenent. És interessant analitzar la tècnica narrativa, amb una veu que va reflectint gairebé pas a pas el pensament de la protagonista i amb un ritme que es va accelerant per arribar a aquest inesperat final que esmentava abans. Al llarg d’aquests monòlegs se’ns descriu amb admirable precisió la capacitat de dispersió de la ment, que vola d’una a altra idea ja sigui per associació o per qualsevol altra causa impensada a priori per part del lector.

  • L’autor
Narrador i dramaturg (1862-1931), pertanyia a una família acomodada de la burgesia jueva austríaca. Contràriament al que van fer altres intel·lectuals de l’època ell mai no va abandonar la religió (malgrat que fer-ho li hagués facilitat l’èxit), però sempre es va mostrar escèptic en matèria religiosa. Es doctora en Medicina el 1885 i aquest mateix any comença a exercir com a metge. Però ja en l’època d’estudiant es va iniciar també en la seva carrera com a escriptor tot publicant, el 1880, alguns textos en una revista de Munic i participant en els cercles literaris més importants.
Els seus primer treballs dramàtics (té una àmplia llista de títols teatrals i potser La ronda és l’obra més coneguda a casa nostra) i els seus primers treballs narratius van ser ben rebuts pel públic, i a poc a poc aquest èxit el va dur a abandonar la professió de metge per dedicar-se en exclusiva a la literatura amb obres que, com El retorn de Casanova o bé Traumnovelle, revelen una extraordinària modernitat tant en l’ordre psicològic com en el merament formal.

Amb tot, el pes de la seva formació acadèmica és vital i per aquest motiu en les seves obres mostra gran interès per l’erotisme, la mort, la psicologia i la crisi social d’entre segles en un centre cultural com era Viena durant aquells anys. I en el seu afany per aprofundir la complexitat psicològica dels seus personatges, va ser un dels primers autors en llengua alemanya que va utilitzar el monòleg interior en obres com El teniente Gustl (1900) o la que hem comentat en la nostra trobada de Celler de lletres: La senyoreta Else (1924).

Altres novel·les traduïdes al català que podem esmentar són Història somiada i La senyora Berta Garlan. I cal assenyalar que moltes de les seves obres han estat adaptades al cinema i a la televisió per directors de renom com Max Ophüls o Stanley Kubrick.


Altres dades
·        Arthur Schnitzler a la Vikipedia: http://es.wikipedia.org/wiki/Arthur_Schnitzler
·        Sobre l’adaptació cinematogràfica: http://www.divxclasico.com/foro/viewtopic.php?f=1054&t=65421
·        La señorita Elsa y la productividad del monólogo interior: http://literaturaalemanaunlp.files.wordpress.com/2011/05/bonino-la-sec3b1orita-elsa-trabajo.pdf


Sílvia Romero

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada