26 d’octubre 2017

Club de Lectura Celler de lletres, tertúlia sobre "Novembre"





Com ja és habitual en les nostres trobades del mes d’octubre, dedicades a la “Literatura D.O.”, en aquesta sessió comentàvem l’obra guanyadora del Premi de Novel·la curta Celler de lletres de l’any passat. Això significa que havíem de parlar de la novel·la Novembre... i que, a més, comptàvem amb la presència de la seva autora, Núria Valentí.

Però la peculiaritat de les trobades del mes d’octubre no és només aquesta, sinó que a més el Club de lectura se celebra en l’espai de les caves que col·laboren en el projecte “Literatura D.O.”, i per això enguany vam visitar Celler Vell, acompanyats del cavista Josep M. Estruch, i vam poder admirar la maqueta ferroviària CavaTren, ubicada precisament a l’interior del Celler Vell i que reprodueix l’entorn del Penedès. Una visita altament aconsellable.

La tertúlia va avançar amb un format diferent a l’usual perquè sempre que gaudim de la presència de l’autor o autora de l’obra a comentar, intentem aprofitar al màxim aquest luxe. Per això les primeres intervencions, més que pretendre fer un tempteig al voltant de la valoració general de la lectura, van anar encaminades a preguntar o plantejar qüestions diverses a Núria Valentí.

Un del temes que va sorgir va ser l’ús nul de la matèria sexual com a element narratiu. Una de les clubaires va considerar que, concretament en una de les escenes relatades a la novel·la, potser calia cert aprofundiment. Però com sol passar en les nostres tertúlies, la intervenció d’una altra clubaire anava en una línia ben oposada, perquè valorava l’actitud de la protagonista i la seva facilitat a sortir amb un dels personatges i trobar-se amb ell en nombroses ocasions, com un senyal de permissibilitat excessiva. I és que, potser no cal repetir-ho perquè és una veritat que totes tenim ben clara, però davant d’un llibre concret cada lector llegeix una obra diferent.

Un altre aspecte que es va remarcar en més d’una ocasió va ser el to poètic que amara l’estil narratiu de Núria Valentí quan descriu el paisatge i les vinyes. Unes descripcions on ressalten els colors i les olors, i que ja en el seu moment van ser remarcades pel jurat del premi obtingut l’any passat.

El tema de fons de la novel·la també va ser tractat, i es va comentar que calia col·locar el focus en una temàtica tan habitual en literatura com és l’amor, però que Novembre... destacava perquè, malgrat la seva brevetat (no oblidem que es tracta d’una novel·la curta), presenta molts tipus d’amor: de parella, de pare a fill, a la terra, a l’ofici... De tal manera que l’amor es va desplegant a poc a poc al llarg de les seves pàgines i ofereix un mosaic de sentiments diversos.

I per acabar amb aquest resum de la trobada, potser també caldria remarcar l’encert d’un final que tanca perfectament la història narrada però, alhora, planteja al lector més d’una incògnita, de tal manera que en acabar la lectura hom no pot evitar elucubrar sobre el futur d’aquells personatges que ha anat coneixent pàgina rere pàgina.

No cal dir, òbviament, que tots aquests comentaris van comptar amb la resposta de l’autora. De vegades donant una contesta clara a una qüestió, en altres moments elaborant alguna precisió o matisació. Per tot plegat: gràcies, Núria, per acompanyar-nos durant la tertúlia i enriquir-la amb la teva participació.

·         Unes paraules de Núria Valentí, autora de la novel·la
Dijous és el meu dia preferit de la setmana. M'agrada especialment i no sé ben bé quin és el motiu, però m'agrada. Dijous passat, tercer dijous d'octubre... ;-), sota un cel que queia damunt de tots sense compassió, vaig encaminar-me cap a Sant Sadurní. Recordava el dijous de feia un any, quan a la biblioteca es va fer públic el premi que vaig tenir la sort de guanyar, aquella tarda també va ploure molt i molt. És casual, però és curiós.

Des de l'abril, mes en què es va publicar Novembre... fins avui molts lectors m'han fet comentaris sobre el llibre, m'han felicitat i molts m'han demanat que escrigui el futur dels personatges, que com tots els futurs és intrigant. També a través del Facebook hi ha hagut persones que no conec que m'han fet comentaris. És grat que passi això però aquest dijous passat m'esperaven un grup de lectores experimentades. Tinc sort que m'encanta el risc i el desafiament, perquè la trobada prometia, i molt.

La Glòria, amb la seva particular habilitat de fer-te sentir com a casa ens va introduir i la Sílvia, gran experta en conducció va portar de meravella la moderació de l'acte.

Va disparar una lectora, que recordava perfectament i que a més havia format part del jurat. La veritat és que la seva pregunta va ser del tot imprevisible per a mi. Em preguntava per què no hi havia més sexe a la novel·la. A més volia saber el per què no hi havia sexe. Ostres!! La veritat, no sabia ben bé com explicar-li per què l'escena més sensual de la història no l'havia descrit amb pèls i senyals. Entrat l'acte una altra lectora va retreure el tema abordant-lo des d'un altre escaire i llavors vaig saber explicar-li a la primera lectora, i a tota la sala, el perquè real no m'havia entretingut en posar detalls. Ja havia explicat que és bonic imaginar una escena on, la passió es barreja i es culmina fent l'amor, i tothom podia viure-la a mida, les escenes de sexe en aquest moment són poc curioses i en una novel·la curta no pots perdre massa temps en una escena que no ens porta gaire més enllà i que em prenia lloc per explicar altres sentiments dels personatges. Però sobretot perquè la història no reivindica sexe, ni la història ni el moment que vivim. Si els personatges haguessin viscut en l'època en què el sexe era trencador i calia donar ales pel seu alliberament, ho hauria fet.

Entre la primera pregunta i l'última es va crear un clima de complicitat entre tots on es podia veure com cada lector pren partit en la lectura i crea un feeling amb un personatge o amb algun altre.

Mai podré agrair prou a totes les persones que varen participar preguntant i comentant tot allò que els havia encuriosit, motivat... el que els havia agradat, o no tant... La veritat és que va ser una experiència molt enriquidora, i, el fet que no m'ho posessin fàcil des del principi va ser encara més emocionant i sobretot molt estimulant.

Tot i que ens vàrem passar de temps, Deu n'hi do, m'hauria encantat poder allargar aquella estona, per això vull traslladar el meu agraïment a tots.

  • L’autora
Núria Valentí Arbós neix a Les Franqueses del Vallès el 1964, i el fet de créixer en un entorn rural marcarà profundament la seva manera de ser. Estretament vinculada al món de l’art, passa llargues temporades al sud-oest de França, tot participant en projectes amb artistes de Bordeus. Un dels trets a destacar del seu caràcter és la inacabable curiositat, i les diverses estades en aquests paratges, per motius artístics, esdevindran també el punt de partida que la durà a aprendre, interpretar i entendre la vinya i el vi, així com tot allò que envolta el món dels productors artesans gastronòmics.

Aquest aprenentatge influirà enormement en la seva sensibilitat a l’hora de valorar els productes autòctons, i a poc a poc es va formant la idea de crear la revista Art-e-sans, cosa que durà a terme el 2013. Amb aquesta publicació, Núria Valentí pretén difondre els valors de la gastronomia catalana, dels productes de proximitat i de la cuina del país, sempre basant-se en uns productes agraris de primeríssima qualitat.

Amb l’obra que tractarem en la nostra trobada del Club de lectura, Novembre..., Núria Valentí va resultar guanyadora del Premi de novel·la curta Celler de Lletres 2016, certamen organitzat per la Biblioteca Municipal Ramon Bosch de Noya i l’Ajuntament de Sant Sadurní d’Anoia. Una novel·la que es converteix en un cant a l’adaptació a un nou lloc, a l’esforç de pertinença a l’espai que ens acull i a la regeneració personal com a únic camí en la cerca de la felicitat.

  • L’obra
Novembre... ens planteja, entre d’altres qüestions, el gran tema que mou l’ésser humà: l’amor. I aquest sentiment se’ns mostra en la relació de parella, en l’afinitat entre companys, en la devoció vers l’ofici triat, en el lligam entre pares i fills, en el vincle entre la mestra i l’alumne... i per damunt de tots ells, en l’estima vers la terra, la natura, la seva llum i els seus colors.

La protagonista, Olívia, s’endinsa ja des de les primeres pàgines en un procés d’aprenentatge i coneixement de la vinya, del vi, i com he esmentat més amunt, de la terra que els crea. Però ella evolucionarà, com en un viatge iniciàtic, al mateix temps que duu a terme aquest aprenentatge, i anirà retrobant l’essència dels somnis i il·lusions perduts al llarg dels anys de tal manera que, durant el trajecte d’autoconeixement, descobrirà l’amor.

La novel·la, escrita en tercera persona, avança cronològicament al llarg de tot just dues setmanes del mes de novembre. Però la veu narradora ens ofereix, amb mesurada dosificació i sempre mantenint la pulsió expressiva, diverses dades al voltant del passat dels personatges, cosa que ens permetrà construir, mentalment, una imatge sòlida i coherent de cadascun d’ells.

Potser caldria matisar, fent referència a aquest acotament temporal dins la ficció novel·lística de Novembre..., marcada en dues setmanes, que malgrat la seva brevetat l’autora ens exposa, a més de la història d’amor que viu la protagonista en primera persona i l’estima per la terra, un parell de temàtiques interessants: el món de l’ensenyament i, malauradament, l’experiència que comporta el fet de viure prop d’una persona malalta.

En definitiva Novembre..., Premi Celler de lletres de novel·la curta 2016, és una bona entrada en la literatura de ficció per part de Núria Valentí.

Altres dades
·         Núria Valentí a l’editorial Meteora: http://www.editorialmeteora.com/autor/valenti-arbos-nuria/130
·         Núria Valentí i la revista Art-e-sans: http://www.art-e-sans.com/
·         Entrevista a Núria Valentí a Ràdio Sant Sadurní: https://www.ivoox.com/novembre-novel-la-guanyadora-celler-lletres-2016-audios-mp3_rf_17996192_1.html

Sílvia Romero

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada